Nieuw keurmerk maakt onderscheid tussen betrouwbare rijscholen en ‘boefjes’

 Leugens over slagingspercentages of fraude met theorie-examens. De rijschoolbranche kwam de afgelopen tijd geregeld negatief in het nieuws. Om leerlingen te helpen bij het kiezen van een betrouwbare rijschool, komt de sector vandaag met een nieuw keurmerk. Het is een idee van Irma van den Berg uit Maarssen.

Van den Berg heeft zelf al tientallen jaren een rijschool. “Ik spreek veel collega’s en zij mopperen eigenlijk al jarenlang over een klein aantal rijscholen dat de branche een beetje verziekt.” Zo zijn er volgens Van den Berg rijscholen die er een verdienmodel van hebben gemaakt om mensen te laten zakken voor hun examen.

“Als je bedenkt dat je per leerling ongeveer honderd euro gemiddeld verdient op een rijexamen. Als die in één keer slaagt, heb je honderd euro verdiend. Maar als ie er vijf keer over doet, heb je vijfhonderd euro verdiend. En tussendoor hou je ‘m waarschijnlijk ook nog wel vast voor de rijlessen. Dat is natuurlijk niet de manier om leerlingen op te leiden.”

SPOOKRIJSCHOOL

Om te verbloemen dat er bij een rijschool veel leerlingen zakken, hebben sommigen een dubbel inschrijfnummer, legt Van den Berg uit. “Leerlingen die wat minder handig zijn en die waarschijnlijk zullen zakken, zet je dan weg onder het ene nummer.”

“De goede, de voetballertjes, de doenertjes, alle mensen die het vlot oppakken en in één keer zullen slagen, zet je weg onder het andere nummer. En onder dat nummer maak je reclame en heb je altijd een hoger slagingspercentage. Dat is wat ze noemen een spookrijschool.”

CERTIFICAAT

Volgens Van den Berg gaat het maar om een klein aantal rijscholen dat zich bezighoudt met de frauduleuze praktijken. Het keurmerk moet leerlingen helpen bij het kiezen voor een goede instructeur.

Rijscholen die een certificaat willen, moeten aan verschillende eisen voldoen. Zo moeten instructeurs een verplichte Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) hebben, moeten ze eerlijk hun slagingspercentage noemen en wordt van te voren duidelijk gemaakt hoe de lesmethode eruit ziet.

KRITIEK

Het certificaat wordt gesteund door branchevereniging LBKR (Landelijke Beroepsgroep Kwaliteitsbevordering Rijschoolbranche). Ook Ruud Rutten van FAM (Federatie Autorijschool Management) vindt het keurmerk een goed initiatief, maar hij denkt dat het niet gaat werken.

Het is volgens hem te vrijblijvend. “In het verleden is uitgewezen dat duizenden goedwillende rijschoolhouders die gewoon hun werk goed doen, hier geen behoefte aan hebben. En met name diegenen die hun werk niet goed willen doen, laten we ze maar de boefjes noemen, die willen sowieso niet meedoen.”

STRENGERE REGELS

Van den Berg erkent dat malafide rijscholen niet zullen verdwijnen met de komst van het keurmerk. Maar leerlingen kunnen wel een betere afweging maken, denkt ze. “En dan is het nog steeds aan de consument om te kiezen voor een boefje, als dat veel goedkoper is.”

Waar alle partijen het over eens zijn, is dat de sector baat zou hebben bij strengere regels. Zo is het volgens Rutten veel te eenvoudig om een rijschool te beginnen. Ongeacht of iemand geschikt is of niet. De brancheorganisaties lobbyen dan ook al langere tijd in Den Haag voor regelgeving

LEES JE IN

Tot die tijd is het aan de leerling om goed op te letten bij het kiezen van een rijschool. Het advies van Van den Berg: doe research. Weet wat je moet leren voor het examen en vraag de rijschool hoe ze dat aanpakken in de lessen.

Rutten sluit zich daar bij aan en voegt toe dat mensen zich niet moeten laten verleiden door de laagste prijs. “Kijk op de website van het CBR naar de slagingspercentages, kijk of een rijschool is aangesloten bij een brancheorganisatie. Maar ga vooral uit van de signalen van de mensen om je heen. Ik zeg altijd: in de kroeg moeten ze over me praten. Dat is de beste reclame.”

Comments are closed.